AMUZ, Antwerpen

Column – Zeggen jongeren eigen auto echt massaal vaarwel?

Als ik naar de jongeren om mij heen kijk, zie ik twee verschillende groepen. Aan de ene kant de groep die na het afstuderen een eigen auto aanschaft. En aan de andere kant de groep die een auto leent als het nodig is en de rest van de tijd de voorkeur geeft aan de voet, de fiets of het openbaar vervoer. Nu vraag ik mijzelf af: groeit deze laatste groep echt zó hard dat we er niet meer omheen kunnen?

Om hier antwoord op te krijgen, ben ik op onderzoek uitgegaan. Zo trof ik een grafiek van het Nederlandse Centraal Bureau voor de Statistiek, waar de verandering in autobezit is weergegeven voor verschillende leeftijdsgroepen. 

Terwijl het gemiddelde autobezit langzaam stijgt, blijft het autobezit onder jongeren (18 tot 30 jaar) relatief stabiel. Het autobezit onder ouderen (75 jaar en ouder) neemt wel toe. En dat terwijl ze in 2006 nog ver onder het gemiddelde zaten. 

In een ander onderzoek van het CBS uit 2018 is het rijbewijsbezit en het autobezit onder jongeren onder de loep genomen. Hierin kun je duidelijk twee groepen onderscheiden: studerende jongeren en werkende jongeren. Bij de eerste groep is het bezit van een eigen auto vele malen lager dan bij de tweede groep. En dat terwijl in beide groepen het aantal rijbewijzen vrijwel gelijk is.

Waar we ook naar moeten kijken: het aantal studerenden in Nederland. Volgens CBS-gegevens is de groep studenten in de afgelopen twintig jaar aanzienlijk gegroeid. Waar in het jaar 2000 nog 460.000 studenten stonden ingeschreven, zijn dat er nu meer dan 600.000. 

Studeren en een auto bezitten gaan eigenlijk niet samen. Het is geen noodzaak en bovendien: studenten kunnen in Nederland gratis van het openbaar vervoer gebruik maken. Studenten hebben ook lang niet altijd geld voor een auto – en geld blijkt een belangrijke voorwaarde.

Laten we tot slot kijken naar de parkeerkencijfers die kennisplatform CROW recent heeft aangepast. Voor zeer sterk stedelijke gebieden is het parkeerkencijfer voor kamerverhuur met 0,1 parkeerplaats per kamer verlaagd. Echter, deze aanpassing is voor alle woningtypen gedaan. En lijkt daarmee betrekking te hebben op het autobezit onder álle bewoners van zeer sterk stedelijke gebieden.

Het beeld van een generatie die zich massaal afkeert van het eigen autobezit, is voor mij ontkracht. Jongeren kiezen momenteel niet uit zichzelf bewust voor een autoloos bestaan. Daar is meer voor nodig.

Michel Houtkamp is young professional bij Spark.

Meer nieuws

Mobility as a Service zet de mobiliteitswereld op z’n kop

Na twee succesvolle edities in Nederland strijkt het MaaS Congres neer in België. Het evenement vindt plaats op 26 november in Amuz in Antwerpen. Vier redenen waarom deze dag onmisbaar is voor mobiliteitsprofessionals. Door Jan Pieter Rottier Mobility as a Service zet de mobiliteitswereld op z’n kop Met een app kunnen reizigers trips met allerlei… Lees verder ›

‘Als we niet oppassen delft voetganger onderspit door MaaS’

Wat voor effect heeft de groeiende populariteit van e-commerce, Ubers, zelfrijdende auto’s en stepjes op lopen en fietsen? Die vraag beantwoordde Nico Larco, hoogleraar op de University of Oregon en directeur van het Urbanism Next Center laatst tijdens een lezing op het internationale voetgangerscongres Walk21 in De Doelen in Rotterdam. Een tipje van de sluier:… Lees verder ›

‘MaaS niet alleen voor rijke, reislustige jongeren’

De groep die het meest kansrijk is om Mobility as a Service (MaaS) te omarmen? Voornamelijk rijke, reislustige jongeren. Maar dat betekent niet automatisch dat de rest ‘afgeschreven’ is. Met gerichte marketing of actieve sturing kunnen meer doelgroepen bereikt worden. Dat blijkt uit nieuw Nederlands onderzoek. Door: Jan Pieter Rottier Interesse peilen voor een platform… Lees verder ›