AMUZ, Antwerpen

Mobility as a Service zet de mobiliteitswereld op z’n kop

Na twee succesvolle edities in Nederland strijkt het MaaS Congres neer in België. Het evenement vindt plaats op 26 november in Amuz in Antwerpen. Vier redenen waarom deze dag onmisbaar is voor mobiliteitsprofessionals.

Door Jan Pieter Rottier

Mobility as a Service zet de mobiliteitswereld op z’n kop

Met een app kunnen reizigers trips met allerlei vervoersmiddelen plannen, boeken en betalen. Ze krijgen opties die nauw aansluiten bij hun voorkeuren of de situatie op de weg of op het spoor. Dit is Mobility as a Service in een notendop. 

En dat dit mobiliteitsconcept de mobiliteitswereld op z’n kop zet, wordt steeds duidelijker. Op straat verschijnen steeds meer deelvoertuigen: steps, fietsen, auto’s. Apps beconcurreren elkaar om de gunst van de reiziger. Die apps en deelvoertuigen zijn steeds vaker in handen van buitenlandse aanbieders. Traditionele openbaar vervoer-bedrijven zijn zoekende in hun nieuwe rol als mobiliteitsaanbieder. En op termijn verdwijnt de privéauto misschien wel – als er genoeg alternatieve vervoersmiddelen voorhanden zijn.

Het is belangrijk om oplossingen te zoeken

De situatie van vandaag de dag is allesbehalve optimaal. Nieuwe aanbieders van vervoersmiddelen en apps hebben vaak niet dezelfde mogelijkheden als bestaande partijen. Er is veel onderling wantrouwen: OV-bedrijven zijn bang hun concurrentiepositie kwijt te raken, de overheid vreest dat grote techbedrijven de mobiliteitsmarkt verstoren en burgers zijn angstig om hun data af te staan. Bovendien lijken de apps en vervoersmiddelen die nu beschikbaar zijn, mensen niet te overtuigen om hun eigen auto te laten staan. Wat is daar voor nodig?

Dat er oplossingen moeten komen, is duidelijk. Steden slibben dicht, de infrastructuur zit aan z’n max en de luchtkwaliteit verslechtert. Het MaaS Congres heeft als doel het gesprek op gang te brengen.

Experten uit binnen- en buitenland helpen deelnemers verder

Tijdens het MaaS Congres België delen experten uit binnen- en buitenland hun ervaringen, onderzoeksresultaten maar ook hun zorgen. Op 26 november staan onder meer de volgende sprekers op het plenaire programma: Caroline Cerfontaine (UITP) spreekt over de synergie tussen openbaar vervoer en duurzame mobiliteit in de stad. Eric Mink (Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Waterstaat) laat zien hoe ver Nederland is met MaaS. En Pieter Colpaert (Universiteit Gent) benadrukt het belang van open data.

Oud-deelnemers raden MaaS Congres aan

Wie kan het belang van het congres beter verwoorden dan oud-deelnemers? De organisatie hoorde veel positieve geluiden over de laatste editie. “Ik vond het een erg leuke dag”, zei een van de deelnemers aan het MaaS Congres 2019. “Heel leuk dat het zo divers was: er was voor elk wat wils.” Een ander vertelde: “Ik vond het gezellig om collega’s te ontmoeten. En ik heb ook best wat opgestoken: vooral hoe het op andere plekken gaat.” Weer iemand anders liet weten: “Ik vond vandaag een topdag. Ik zie dit echt als een kick-off voor 2019, het jaar van de waarheid voor MaaS.”

Gratis MaaS magazineregistreren

Meer nieuws

‘Als we niet oppassen delft voetganger onderspit door MaaS’

Wat voor effect heeft de groeiende populariteit van e-commerce, Ubers, zelfrijdende auto’s en stepjes op lopen en fietsen? Die vraag beantwoordde Nico Larco, hoogleraar op de University of Oregon en directeur van het Urbanism Next Center laatst tijdens een lezing op het internationale voetgangerscongres Walk21 in De Doelen in Rotterdam. Een tipje van de sluier:… Lees verder ›

80% laat eigen auto staan tijdens MaaS-experiment in Rotterdam

De resultaten van een proef met Mobility as a Service onder honderd Rotterdammers zijn bekend. Tachtig procent van de autobezitters in de groep liet de eigen auto staan om anders te reizen. 76 deelnemers gingen een maand langer door, vier weken daarna waren zestig mensen nog steeds aangehaakt. Ze zijn in dit ‘tweede deel’ wel… Lees verder ›

‘Extremen rond data delen voor MaaS’

Er moet een neutraal platform komen dat de uitwisseling van data coördineert, zegt de Europese koepel van vervoersautoriteiten EMTA. De Finse serviceprovider MaaS Global signaleert dat het voor veel betrokken organisaties onduidelijk is welke data écht nodig is – met gekke uitschieters tot gevolg. Veel stakeholders kampen met oude ict-infrastructuur, ervaart de Amerikaanse IT-ontwikkelaar Cubic…. Lees verder ›