AMUZ, Antwerpen

Vier redenen waarom u het MaaS Congres België niet mag missen!

In een notendop is betekent Mobility as a Service (MaaS) dat de reiziger complete vrijheid heeft over zijn mobiliteit. Hij kan zeer gemakkelijk elke denkbare modaliteit plannen, boeken en betalen en wordt daarbij ondersteund door een reisadvies dat op zijn voorkeuren en wensen is afgestemd.

De verwachtingen voor dit nieuwe mobiliteitsconcept zijn hoog, vanwege de voorspelde voordelen voor de bereikbaarheid, leefbaarheid en doorstroming. Maar de uitdagingen voor overheden, OV-bedrijven, mobiliteitsaanbieders en appbouwers zijn tegelijk groot. Hierover gaat het MaaS Congres, dat na twee succesvolle edities in Nederland neerstrijkt in België. Het evenement vindt plaats op 26 november in Amuz in Antwerpen. Vier redenen waarom deze dag onmisbaar is voor mobiliteitsprofessionals.

1. Mobility as a Service zet de mobiliteitswereld op z’n kop
Dat dit mobiliteitsconcept de mobiliteitswereld op z’n kop zet, wordt steeds duidelijker. Op straat verschijnen steeds meer deelvoertuigen: steps, fietsen, auto’s. Apps beconcurreren elkaar om de gunst van de reiziger. Die apps en deelvoertuigen zijn steeds vaker in handen van buitenlandse aanbieders. Traditionele openbaar vervoer-bedrijven zijn zoekende in hun nieuwe rol als mobiliteitsaanbieder. En op termijn verdwijnt de privéauto misschien wel – als er genoeg alternatieve vervoersmiddelen voorhanden zijn.

2. Het is belangrijk om oplossingen te zoeken
De situatie van vandaag de dag is allesbehalve optimaal. Nieuwe aanbieders van vervoersmiddelen en apps hebben vaak niet dezelfde mogelijkheden als bestaande partijen. Er is veel onderling wantrouwen: OV-bedrijven zijn bang hun concurrentiepositie kwijt te raken, de overheid vreest dat grote techbedrijven de mobiliteitsmarkt verstoren en burgers zijn angstig om hun data af te staan. Bovendien lijken de apps en vervoersmiddelen die nu beschikbaar zijn, mensen niet te overtuigen om hun eigen auto te laten staan. Wat is daar voor nodig?

Dat er oplossingen moeten komen, is duidelijk. Steden slibben dicht, de infrastructuur zit aan z’n max en de luchtkwaliteit verslechtert. Het MaaS Congres heeft als doel het gesprek op gang te brengen.

3. Experten uit binnen- en buitenland helpen deelnemers verder
Tijdens het MaaS Congres België delen experten uit binnen- en buitenland hun ervaringen en onderzoeksresultaten, maar ook hun zorgen. Op 26 november staan onder meer de volgende sprekers op het plenaire programma: Caroline Cerfontaine (UITP) spreekt over de synergie tussen openbaar vervoer en duurzame mobiliteit in de stad. Eric Mink (Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Waterstaat) laat zien hoe ver Nederland is met MaaS. En Pieter Colpaert (Universiteit Gent) beschrijft hoe het delen van data in de hand wordt gewerkt door de keuze bij de gebruiker zelf te leggen.

4. Oud-deelnemers raden MaaS Congres aan
Wie kan het belang van het congres beter verwoorden dan oud-deelnemers? De organisatie hoorde veel positieve geluiden over de laatste editie. “Heel leuk dat het zo divers was: er was voor elk wat wils”, zei een van de deelnemers aan het MaaS Congres 2019. Een ander vertelde: “Ik vond het gezellig om collega’s te ontmoeten. En ik heb best wat opgestoken: vooral hoe het op andere plekken gaat.” Weer iemand anders liet weten: “Ik vond vandaag een topdag. Ik zie dit echt als een kick-off voor 2019, het jaar van de waarheid voor MaaS.”

Meer weten over het MaaS Congres België? Kijk op maascongres.be.

Meer nieuws

80% laat eigen auto staan tijdens MaaS-experiment in Rotterdam

De resultaten van een proef met Mobility as a Service onder honderd Rotterdammers zijn bekend. Tachtig procent van de autobezitters in de groep liet de eigen auto staan om anders te reizen. 76 deelnemers gingen een maand langer door, vier weken daarna waren zestig mensen nog steeds aangehaakt. Ze zijn in dit ‘tweede deel’ wel… Lees verder ›

‘Als we niet oppassen delft voetganger onderspit door MaaS’

Wat voor effect heeft de groeiende populariteit van e-commerce, Ubers, zelfrijdende auto’s en stepjes op lopen en fietsen? Die vraag beantwoordde Nico Larco, hoogleraar op de University of Oregon en directeur van het Urbanism Next Center laatst tijdens een lezing op het internationale voetgangerscongres Walk21 in De Doelen in Rotterdam. Een tipje van de sluier:… Lees verder ›

Reiziger krijgt straks zeggenschap over eigen data

Het delen van data is essentieel voor een effectief MaaS-systeem. Dit kan geholpen worden door data pods. Die maken het mogelijk dat iedereen zijn eigen data opslaat en die ook naar eigen wens kan delen. Pieter Colpaert is onderzoeker aan de Universiteit Gent en werkt aan de ontwikkeling van de data pod MyMobilityProfile.  Door: Inge… Lees verder ›